Hutan Lipur Gua Batu Maloi, Tampin








Walaupun terletak lebih kurang 15KM dari pekan Tampin, hutan lipur ini sebenarnya terletak di kawasan Hutan Lipur Bukit Tampin. Bukit2 dan hutan telah memisahkannya dari pekan Tampin yang sebenarnya hanya bersebelahan. Hutan lipur ini juga berada di penghujung banjaran titiwangsa dimana ia terletak di antara Gunung Datuk dan Bukit Tampin. Terdapat laluan untuk mendaki ke Bukit Tampin dari sini. Jarak dari pekan Johol pula adalah 8 KM.


Simpang masuk ke hutan lipur




Daya tarikan utama adalah Gua menjadikan hutan lipur ini sering menjadi tempat sekolah dan institut pengajian menjalankan aktiviti kem motivasi. Gua ini dikatakan terjadi akibat susunan bongkah batu2 yang besar dan panjang. Susunan ini membentuk struktur seperti terowong sekitar jarak 1 KM. Sungai yang mengalir di bawah terowong gua ini mewujudkan suasana lebih mencabar untuk diteroka.

Terdapat kemudahan2 yang lengkap di sini iaitu Tapak Perkhemahan, Dewan Makan, Tandas, Surau, Pejabat, Pondok, Parking Kenderaan, Dewan Terbuka dan Tempat Memasak. Kemudahan yang dilihat sesuai untuk menjalankan kem motivasi. Aktiviti2 yang biasa dilakukan di sini adalah Meneroka Gua batu Maloi, Mendaki bukit Tampin, berkhelah, merentas hutan dan bergambar.

Dewan Makan

Kawasan lapang untuk beratur


Surau

Pejabat kecil





Namun begitu, hutan lipur ini tidak seperti hutan lipur Gunung Angsi (Ulu bendul) & Gunung Datuk dimana anda boleh terus walk-in untuk melaksanakan aktiviti. Sebarang aktiviti di sini seperti meneroka gua dan mendaki bukit Tampin perlu ditempah lebih awal dan perlukan jurupandu. Tiada kedai makan/minum dan tiada lawatan dapat dilakukan di hutan lipur ini pada hari biasa. Jika di Ulu bendul misalnya, anda boleh datang melawat dan melakukan banyak aktiviti lain selain daripada mendaki dan meneroka hutan.

Panduan meneroka gua
 
Permulaan trek ke hutan
  
Iklan untuk tempahan melaksanakan aktiviti2 lain di hutan lipur ini

Comments

Popular Post

Air Terjun Sungai Pertak, Kuala Kubu Baharu, Selangor

Jeram Tengkek, batu Kikir, Kuala Pilah

Restoran Tanah Aina Fareena Cafe, Lebuhraya Karak, Bentong, Pahang