Menjelajah Keretapi Sektor Timur - Dari Stesen KTMB Kuala Lipis ke Gua Musang (Part 3)

Laluan KTMB Kuala Lipis ke Gua Musang.

Stesen2 besar yang akan ditempuhi adalah Stesen KTMB Kuala Lipis, Merapoh dan Gua Musang. Stesen Merapoh adalah asalnya stesen kecil yang kini Ekspress Timuran akan singgah berhenti. 

Stesen2 kecil yang akan dilalui termasuklah Padang Tungku dan Cegar Perah.

Stesen2 pondok adalah Bukit Betong, Kampung Berkam, Aur Gading, Sungai Temau, Telok Gunung dan Mentara Baru.


KUALA LIPIS – Padang Tungku – Bukit Betong – Kampung Berkam – Aur Gading - Cegar Perah – Sungai Temau – Telok Gunung - MERAPOH – Mentara Baru - GUA MUSANG.




STESEN KTMB KUALA LIPIS.


 






Stesen KTMB Padang Tungku.
Ini bukanlah Stesen sebenar Padang Tungku kerana ini hanyalah sementara sahaja.






Stesen baru masih belum dibuka walaupun kelihatan hampir siap pada January 2020.


Bangunan lama stesen kecil masih lagi kelihatan di sebelah stesen baru.




Stesen Pondok
Bukit Betong.

Terdapat stesen kecil di sini tetapi ia tidak digunakan.





Stesen Pondok Kampung Berkam.





Stesen Pondok Aur Gading.






Stesen KTMB Kecil Chegar Perah.



Klasik sungguh stesen kecil ini dan binaannya masih teguh berdiri.




Pembinaan Di Sepanjang Laluan 
Sepanjang laluan terdapat pembinaan di tepi laluan rel keretapi.



Mungkinkah pembinaan di tepi laluan rel dan guni2 yang diletakkan ini bertujuan untuk menghalang banjir?




Stesen Pondok Sungai Temau.





Stesen Pondok Telok Gunung.





STESEN KTMB MERAPOH.





Stesen Pondok Mentara Baru.











STESEN KTMB GUA MUSANG.



Stesen besar Gua Musang ada kedai makan di sini dan tren akan berhenti sekitar 5 ke 10 minit.










Jambatan berdekatan Stesen ini adalah jalan raya utama untuk ke Kuala Krai.





Comments

Popular Post

Air Terjun Sungai Pertak, Kuala Kubu Baharu, Selangor

Jeram Tengkek, batu Kikir, Kuala Pilah

Restoran Tanah Aina Fareena Cafe, Lebuhraya Karak, Bentong, Pahang