Stesen Keretapi Port Dickson di Negeri Sembilan, Masih Wujud?

 



Malaysia telah mempunyai keretapi zaman moden terutamanya di sekitar lembah Klang dan sektor utara. KTM Komuter, KTM Intercity, MRT, LRT dan Monorail lebih dikenali berbanding keretapi lama yang kurang digunakan kecuali di Pantai Timur dan Selatan tanah air. Benar, hanya Pantai Timur dan Johor sahaja yang masih menggunakan keretapi lama. Keretapi lama yang dimaksudkan adalah menggunakan enjin lokomotif diesel dan bukannya elektrik. Laluan Gemas ke Tumpat dan Gemas ke Johor Bahru masih lagi belum menggunakan keretapi elektrik. Tetapi laluan Gemas ke Johor sedang aktif membangunkan landasan berkembar.

Negeri Sembilan sudah hampir mempunyai system keretapi elektrik sepenuhnya. Cuma masih ada lagi sistem keretapi lama iaitu dari Gemas ke Bahau dan ke Kemayan. Tetapi sebenarnya Negeri Sembilan mempunyai satu laluan yang sudah lama mati iaitu laluan Seremban - Port Dickson. Ini tidak megambil kira laluan Bahau - Kuala Pilah yang sudah lama dihentikan.

Ramai yang tidak tahu satu ketika dahulu laluan Seremban ke Port Dickson menjadi laluan yang tidak kurang pentingnya terutama kepada pengangkutan kargo/barang2. Namun begitu, sejak tahun 1998, laluan ini tidak lagi digunakan dan lebih banyak menggunakan lebuh raya Seremban - Port Dickson yang telah dibuka. Mungkin juga sebab laluan rel yang tidak diselenggara,tidak dapat dipastikan.



Orang2 lama mungkin masih ingat bagaimana dahulu melihat keretapi dari Seremban ke Port Dickson melalui di sekitar rumah mereka. Dari Seremban, ia akan melalui Rasah, Mambau, Kuala Sawah, Siliau, Lukut dan Port Dickson. Laluannya ada yang melalui perkampungan, Ladang Kelapa Sawit dan pekan2. Tetapi kini, tidak mungkin ia akan berlaku kembali kerana laluan rel keretapi kebanyakannya sudah pun lenyap. Walaupun masih terdapat sebahagian landasan yang masih cantik,tetapi untuk membina semula bukanlah sesuatu yang mudah malah lebih rumit.Walaubagaimanapun, tapak laluan rel keretapi masih lagi menjadi milik Perbadanan Aset Keretapi Berhad.

Stesen keretapi Port Diskcon sebenarnya masih lagi wujud walaupun kelihatan sudah usang. Stesen yang menyimpan seribu sejarah dan kenangan ini terletak di tepi laut dan laluan relnya akan bersambung ke jeti di tengah laut. Ini bertujuan untuk memindahkan kargo seperti mana di stesen Perlabuhan Klang.

Stesen Keretapi Port Dickson, laluan rel keretapi, rumah2 usang di tepi rel dan peralatan klasik rel masih lagi wujud. Anda boleh melihatnya masih tersergam kukuh di sepanjang laluan rel samada dari Bandar Seremban hingga ke Port Dickson. Tetapi itu hanyalah menjadi kenangan lalu yang masih teringat kepada orang2 lama yang mungkin pernah menaiki keretapi ke Port Dickson-Seremban suatu ketika dahulu.


Mungkinkah suatu hari nanti laluan keretapi ini akan dibangunkan semula? Perkara ini amat tipis kerana laluan jalan raya telah menjadi laluan yang lebih cepat dan efisyen buat masa ini.

Adalah diharapkan agar pihak kerajan atau KTMB dapat menjadikan stesen KTMB Port Dickon sebagai muzium KTMB kerana ianya adalah antara stesen terawal yang dibangunkan oleh pihak British. Setidaknya, ianya akan terpelihara sebagai satu khazanan Negara dan menjadi sumber maklumat. Di samping itu, ia akan menjadi tumpuan pelancong tempatan dan luar Negara. Malah generasi muda ramai yang tidak tahu tentang kewujudan stesen dan laluan ini akan dapat mengetahuinya. 




(C) Copyright 2019. NSTOS.

Comments

Post a Comment

Popular Post

Air Terjun Sungai Pertak, Kuala Kubu Baharu, Selangor

Jeram Tengkek, batu Kikir, Kuala Pilah

Mendaki Gunung Kinabalu (Laban Rata ke Puncak) - Bahagian 3